Nadat ik mij bezig begon te houden met neurodiversiteit was een verrassende bijkomstigheid dat de mensen in mijn persoonlijke omgeving er ook vaak achter bleken te komen dat zij neurodivergent zijn op verschillende vlakken. Ook voor hen viel veel op zijn plaats en ik heb vele mensen in mijn omgeving in zeer korte tijd zo zien opbloeien in hun zelfvertrouwen dat het mij sterkte om dit professioneel gezien ook zichtbaar te maken.
Dit maakt ook dat ik mij niet meer beroepsmatig uitvoerend gebruikelijke hulpverlening begeef, omdat ik niet achter bepaalde visies en werkwijzen sta en deze te vernauwend vind.
Ik zag te veel jongeren en hun ouders niet gezien en erkend worden en daardoor nog leger en verdrietig ronddolen. Dat neemt niet weg dat ik daar ook veel prachtige en goede initiatieven, werkrelaties en mensen heb mogen aanschouwen: het is mijn persoonlijke afweging geweest dat dit voor mij niet meer voldoende passend was om vanuit die beroepsvisie te werken: er is niets mis met hulpverlening en de ondersteuning hierin, dit gaat echter niet voor iedereen op en/of is niet voldoende: ik miste aanbod binnen de positieve benadering en de radicaal andere visie op deze labeling. Ik zie dus meerwaarde in een en-en benadering in plaats van enkel de GGZ-kant van dit verhaal.
Zienswijze: verschillende hypothesen
Wetenschappelijk gezien zijn er op neurodiversiteitsvlak ook fantastische onderzoeken en hypothesen te vinden, zoals die van Thom Hartmann over ADHD, waarin hij concludeert dat ADHD-breinen de vroegere jagers zijn (ADHD: A hunter in a farmer's world) (link onderaan artikel). We weten bijvoorbeeld dat IQ-testen vaak geen juiste uitkomst geven als mensen in stress- of negatieve omstandigheden worden getest en dat veel aspecten en vormen van intelligentie niet gemeten kunnen worden. Daarnaast kan neurodivergentie van invloed zijn op de testuitslag als hier onvoldoende rekening mee gehouden wordt. Ga daarom voor onderzoek altijd naar een specialistisch bureau en niet naar generalistische hulpverlening als je zoekende bent op dit gebied, is mijn advies. Het kan jarenlange ellende schelen voor jongeren, dit heb ik helaas vaak genoeg zien gebeuren binnen mijn werk in de jeugdhulpverlening. En dus ook hoe groot de opluchting is als er wel rondom hooggevoeligheid en neurodiversiteit wordt gekeken door experts!
In een recenter gepubliceerd boek over archeologie en antropologie, "Het Begin van Alles", komt intrigerend gezien naar voren dat de menselijke samenlevingen "afwijkenden" juist als leiders zagen of mensen met bepaalde capaciteiten die de groep op gevaar of verrijking konden wijzen. Dit deed mij weer denken aan de theorie van Thom Hartmann over ADHD.
Daarnaast is de passendste omschrijving van hoogbegaafdheid momenteel het Delphi-model: "Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens. Intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.”
Hoogbegaafdheid is dus een zijnskenmerk van een persoon, geen diagnose. En nee: veel hoogbegaafden studeren niet op hun 9e af aan de universiteit, integendeel: ze vallen vaak niet in die zin op of vallen juist eerder uit het schoolsysteem!
Daarnaast is ADHD ook een gedragsbeschrijvende classificatie, net als autisme: het zegt iets over het gedrag en de kenmerkendheid daarvan, niet over de persoon zelf.
Zo zijn mensen met ADHD-kenmerken zoals ik erg energiek en worden we vaak rustig in crisissituaties, overzichtelijk en kunnen we daarin meteen handelen. Anderzijds kunnen we ook erg chaotisch zijn en sneller vergeetachtig.
Los daarvan is het verleidelijk dit alleen maar positief te ervaren: de reden voor sessies zijn natuurlijk ook omdat je er erg in vast kan lopen. Zo ben ik een zeef als het gaat om afspraken onthouden en avondeten koken (executieve functies): ik schrijf, bij wijze van, een beleidsplan van veertig pagina's in één dag, maar mijn baas moest mij wekelijks zuchtend er aan herinneren dat ik mijn uren nog moest invullen. En attentheid voor verjaardagen en andere zaken? Ook zeker niet mijn sterkste punt, wat vriendschappen soms best onder spanning deed staan! Ik heb bij bepaalde zaken de steun nodig van mensen om mij heen omdat het mij niet altijd lukt en ik heb gehuild van opluchting toen ik voor het eerst passende medicatie had gebruikt die ervoor zorgde dat ik ineens overzicht had: een bril voor het brein!
Wie weet heb ik medicatie in een andere context niet nodig, maar in een maatschappij waarin structuur en regelmaat niet enkel als een must, maar ook als persoonlijke norm in relaties wordt weggezet zoals hier in het Westen, helpt het mij wel om hierin niet kopje-onder te gaan. In meer temperamentvolle, andersoortige culturen had ik dit waarschijnlijk dus helemaal niet nodig gehad. Alles valt of staat opnieuw met nuance en context.
Bedrijven en neurodiversiteit: mooie voorbeelden.
Om voldoende zelfspot te hebben en te zorgen dat mensen je minder snel zullen afwijzen, zul je jezelf moeten leren zien en zichtbaar maken naar de wereld op een gezonde manier. En denk je, “Kunnen we dit nu echt zo gaan zien?”? Google dan maar eens op ASML en ABN-Amro over Neurodiversiteit: Zij hebben zelfs, in navolging van de UK en Canada, hun Hr-beleid aangepast naar neurodiversiteit. NRC heeft enkele mooie artikelen geschreven over deze positieve omslag.
Wat kan ik voor jou, of jullie hierin betekenen?
Individuele begeleidingssessies
Je kunt mij inzetten voor een informatieve, humoristische en scherpzinnige sessie over neurodiversiteit, omdat jij of jouw organisatie er simpelweg meer over wilt leren.
Je kunt mij consulteren omdat jij of jouw kind (vanaf 16 jaar) een diagnose hebt gehad welke valt binnen de neurodiverse beweging
Binnen een sessie zal ik samen met jou en/of jullie kind anders kijken naar zogenoemde "lifehacks": anders leren omgaan met neurodiversiteit. Vaak met een portie gezond verstand, humor en ook verkwikkende gesprekken over de eenzaamheid die hier bij kan komen kijken: het allerbelangrijkste is dat jij en/of jullie kind zich gezien, erkend en opgelucht kan voelen.
Leren leren
Ik kan je helpen bij het anders leren leren zodat het je beter lukt om thuis of binnen onderwijs alles beter te integreren
Trainingen
Voor organisaties zijn trainingen en lezingen mogelijk waarin neurodiversiteit wordt gekoppeld aan een ervaringsdeskundige visie. Zo geef ik o.a. de pittig spiegelende training “Wie is hier nu de zorgmijder?!” aan jeugdzorgprofessionals omtrent het niet-zien van mensen in hun volledige zijn en de gevolgen daarvan. Neem contact op voor de mogelijkheden. Mochten jullie bepaalde behoeften hebben, zijn er trainingen op maat mogelijk.
En jij, tijd om ook niet meer te kreukelen, jezelf door een andere bril te leren zien en geen blad meer voor de mond te leren nemen? Ik geef je vast een voorzet middels onderstaande artikelen.