Antwoorden voor ouders en individuen die worstelen met smartphonegebruik:
De Ecopedagoog werkt samen met onderwijs- en welzijnsinstellingen op het gebied van smartphone-problematiek. De Ecopedagoog is in te huren voor informatie-avonden met/voor ouders en om samen met professionals binnen hun onderwijsinstelling tot een plan van aanpak te komen.
Als pedagoog ben ik altijd op zoek naar antwoorden hoe we het welzijn van jongeren, hun ouders en de relaties onderling kunnen verbeteren. In mijn werk viel het mij op dat de jongeren waarmee ik werk steeds meer moeite kregen met het oplossen van conflicten in contact met de ander of zelfs het aangaan van een verbinding in het echte leven die ik niet meteen wilde pathologiseren. Een van de docenten van wie ik veel heb geleerd wees mij al eens op omgevingsfactoren alvorens we diagnosen moeten stellen over de interne wereld van mensen: hier ben ik altijd in blijven geloven.
Zou er iets in onze omgeving zijn wat maakte dat mensen meer moeite kregen met verbinding en contact? Die vraag bracht me op een interessante informatie-reis vanaf 2020 waarbij ik zag hoe schadelijk smartphonegebruik kan zijn voor onze gezondheid.
In de maanden die volgden, raakte ik - door de wetenschappelijke publicaties en de patronen die ik zelf begon te zien- steeds meer overtuigd van het ondermijnende effect van deze apparaten op ons relationele en mentale welzijn.
Literatuur wijst voorzichtig op het volgende effect bij het verminderen van smartphone-gebruik: